piątek, 8 listopada 2024

Lokomotywa na Stacji Radegast (6)


Stacja Radegast w Łodzi stała się miejscem, z którego Niemcy wywozili ludność żydowską i romską do obozów koncentracyjnych i obozów zagłady. Za oryginalnym budynkiem stacji - od strony rampy - stoi na torach lokomotywa z czasów II wojny światowej. 

Eksponowana na stacji lokomotywa parowa została wyprodukowana w zakładach Maschinenbau-Aktien-Gesellschaft (BMAG), dawniej L. Schwartzkopff w Berlinie. Na stan Kolei Niemieckich została przyjęta 15 stycznia 1944 r. Jej pierwszym przydziałem była Reichbahndirektion Posen, czyli Dyrekcja Kolei Rzeszy w Poznaniu. Wojenne losy lokomotywy nie są dokładnie znane, a po wojnie eksploatowana przez PKP. Została sprowadzona ze skansenu w Karsznicach pod Zduńską Wolą. Za lokomotywą stoją trzy wagony towarowe, podobne do takich, jakimi wywożono ludzi na śmierć.

Radegast Station in Łódź became the place from which the Germans deported the Jewish and Roma population to concentration and extermination camps. Behind the original station building - from the side of the ramp - stands a locomotive from the times of World War II. The steam locomotive exhibited at the station was manufactured in the Maschinenbau-Aktien-Gesellschaft (BMAG) plant, formerly L. Schwartzkopff in Berlin. It was accepted into the German Railways on 15 January 1944. Its first assignment was the Reichbahndirektion Posen, or the Reich Railway Directorate in Poznań. The wartime fate of the locomotive is not exactly known, and after the war it was used by PKP. It was brought from the open-air museum in Karsznice near Zduńska Wola. Behind the locomotive stand three freight wagons, similar to those used to transport people to their deaths.

Der Bahnhof Radegast in Łódź wurde zum Ort, von dem aus die Deutschen Juden und Roma in Konzentrations- und Vernichtungslager deportierten. Hinter dem ursprünglichen Bahnhofsgebäude – von der Rampenseite aus gesehen – steht auf den Gleisen eine Lokomotive aus dem Zweiten Weltkrieg.

Die am Bahnhof ausgestellte Dampflokomotive wurde bei der Maschinenbau-Aktien-Gesellschaft (BMAG), ehemals L. Schwartzkopff-Werk in Berlin, hergestellt. Die Aufnahme in den Status einer Deutschen Bahn erfolgte am 15. Januar 1944. Ihre erste Zuordnung erfolgte bei der Reichsbahndirektion Posen, also der Reichsbahndirektion in Posen. Das Schicksal der Lokomotive während des Krieges ist nicht genau bekannt, aber nach dem Krieg wurde sie von der PKP betrieben. Es wurde aus dem Freilichtmuseum in Karsznice bei Zduńska Wola gebracht. Hinter der Lokomotive stehen drei Güterwagen, ähnlich denen, mit denen Menschen in den Tod transportiert werden.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz